Olen hiljattain suorittanut Jyväskylän avoimessa yliopistossa S2-opinnot. Taustani on kuitenkin
erilainen kuin suurimmalla osalla siellä opiskelevista. Ensimmäinen ammattini
1990-luvulla oli päivähoitaja ja tuossa ammatissa toimiessani sain ensimmäiset
kokemukseni S2-oppijoista, sillä puolet päiväkotiryhmäni 12 lapsesta tuli
perheistä, joissa vähintään toinen vanhempi oli tullut Suomeen jostakin muusta
maasta. Pidin työstäni päiväkodissa, mutta päätin vielä opiskella lisää ja
menin yliopistoon. Tein äidinkielen opettajan opinnot liki 20 vuotta sitten, mutta
suurimman osan työurastani olen toiminut kirjastonhoitajana. Opettajan
kokemusta minulla on vain vähän ja sekin vuosien takaa. Kaipasin kuitenkin uusia
haasteita ja koska suomi toisena kielenä oli kiinnostanut minua jo kauan, päätin
lähteä vielä opiskelemaan.
Ensikosketuksen S2-opetukseen sain opintoihin kuuluvan tutustumisjakson
kautta. Pääsin tutustumaan Tampereen kaupungin Juhannuskylän koulun, Tampereen
seudun työväenopisto Sampolan ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun
S2-opetukseen. Nämä oppilaitokset ovat päämääriltään ja lähtökohdiltaan hyvin
erilaisia ja kouluttavat eri elämänvaiheessa olevia oppijoita. Tutustumisjakso
jännitti minua etukäteen, koska viimeisistä opetuskokemuksistani koulussa on
yli kymmenen vuotta enkä ole koskaan opettanut S2-oppijoita. Ryhmissä tuntui kuitenkin
todella luontevalta toimia oppilaiden kanssa. En myöskään huomannut siinä eroa,
olivatko oppijat aikuisia, nuoria vai lapsia. Toimin ryhmissä pääasiassa apuopettajana
auttaen yksittäisiä oppijoita, mutta suunnittelin ja toteutin joitakin
opetustuokioita materiaaleineen lähes itsenäisesti. Yhden ryhmän kanssa sain
hyödynnettyä kirjastotaustaanikin: teimme retken lähikirjastoon ja vinkkasin
heille muutamia alkeiskirjoja.
Sain myös mahdollisuuden testata S2-opetaitojani itsenäisesti, kun pääsin
muutamiksi tunneiksi sijaiseksi eritasoisiin ryhmiin. Nämä, kuten sijaisuudet
usein, tulivat hyvin lyhyellä varoitusajalla, joten en ehtinyt niitä etukäteen
juurikaan panikoida tai suunnitella. Oppijoiden kohtaaminen sujui kuitenkin
mukavasti ja tekniikkakin saatiin toimimaan. Uskon, että muutkin kuin vain minä
oppivat jotakin näillä tunneilla. Jokaisella tunnilla tuli eteen onnistumisen
elämyksiä, mutta myös juttuja, jotka tekisin nyt toisin. Lisäksi lisäharjoitus
englannin kielessä ei olisi haitaksi, sillä en ole juurikaan sitä viime vuosina
käyttänyt. Oppijat olivat kyllä hyvin ymmärtäväisiä. Kun pyytelin anteeksi
englannin kielitaitoani, niin eräs oppija sanoi: ”My Finnish is bad.” Ehkäpä
kielenoppijasta on mukava nähdä, että opettajakin on kielenoppija!
Luulen, että työni kirjastossa on valmentanut minua hyvin myös
opetuspuolelle, olenhan siellä jatkuvasti ohjannut erilaisia, eri-ikäisten
oppijoiden ryhmiä kirjastonkäytössä ja tiedonhaussa. Ydin opettajuudessa ja
kirjastonhoitajuudessa on mielestäni sama: ihmisen kohtaaminen sellaisena kuin
hän on. Kirjastotyössä olen kehittänyt myös muita suomen opettajalle
hyödyllisiä taitoja, joista tärkein lienee kirjallisuuden tuntemus. Erityisen
hyvin tunnen lasten ja nuorten kirjallisuuden, sillä olen kiertänyt vuosia
kouluissa kirjavinkkarina houkuttelemassa oppilaita kirjojen maailmaan.
S2-opettaja voi monella tapaa hyödyntää opetuksessaan kirjallisuutta. Uskoakseni
löytäisin erilaisille oppijoille sopivaa kirjallisuutta melko helposti.
Tutustumisjakso ja muutamat tunnit sijaisopettajana antoivat minulle
runsaasti uutta ajateltavaa ja tunteen, että S2-opetus voisi olla oma alani
tulevaisuudessa. Alanvaihto ei kuitenkaan ole tässä iässä mikään helppo juttu.
Iän lisäksi siinä on muitakin haasteita. Minulla on tällä hetkellä vakituinen
työ kirjastossa. Viihdyn työssäni, mutta olisi hienoa kokeilla vielä muutakin.
Pelkään kuitenkin, että rekrytoijat eivät osaa arvostaa taitojani, niin että
pääsisin alkua pidemmälle. Aika näyttää, kuinka käy, mutta
varmaa on, että missään tapauksessa opintojen suorittaminen ei ole ollut
hukkaan heitettyä aikaa, sillä myös nykyisessä työssäni pystyn hyödyntämään saamiani
oppeja monella tapaa.
Jarna Hara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti