Kirjavinkkausta S2-opettajille
Maaliskuun lopussa kokoontui pieni joukko S2-opettajia
Tampereen kaupunginkirjasto Metson satuhuoneeseen kuuntelemaan vinkkejä
kirjoista, joita voisi hyödyntää opetuksessa. Meitä vinkkareita oli kaksi.
Ensin minä kerroin lähinnä alakouluikäisille sopivista kirjoista. Minun
jälkeeni kirjavinkkarina toimi kirjastonhoitaja Tuija Mäki, joka keskittyi
yläkoulu- ja lukioikäisten kirjoihin. Tilaisuudessa jaetut kirjalistat: S2-vinkkaus
alakoulut ja Erityisryhmille
vinkattuja kirjoja.
Vaikka aineisto oli kohdennettu tietyille ikäryhmille,
niin olen itse vahvasti sitä mieltä, että monia, jos ei kaikkiakin, näistä
teoksista voisi käyttää myös aikuisten opetuksen tukena, elämysten antajina ja
sanavaraston kasvattajina. Vaikka omat kokemukseni S2-opetuksesta eivät vielä
ole kovin laajat, olen kuitenkin jo nähnyt aikuisen maahanmuuttajan kasvoilla
saman ilon kuin juuri lukemaan oppineen lapsen kasvoilla, kun hän on saanut
ensimmäisen muutamia lauseita sisältävän kirjan luetuksi ja ymmärretyksi
kannesta kanteen. Taitojen kasvaessa voi aina siirtyä vaikeampaan tekstiin.
Kaunokirjallisuudessa on tarjolla hyvin monipuolisesti rakenteeltaan ja
sisällöltään erilaisia tekstejä. Nykyään kirjoitetaan myös jonkin verran
selkokirjoja ja myös selkomukautetaan aiemmin ilmestyneitä kirjoja. Tällaisissa
kirjoissa siis käytetään mm. yksinkertaisempia rakenteita ja sanoja, mutta
hyvin kirjoitetussa selkokirjassa kertomus kokonaisuudessaan on kuitenkin
mukaansatempaava eikä selkomukautettu kertomus juurikaan tarinana eroa
alkuperäisestä.
Viime aikoina on oltu erityisen huolissaan lasten ja
nuorten lukutaidon huonontumisesta. Opettajilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa
oppijoiden lukutaitoon ja -intoon, erityisesti pienempien oppilaiden kohdalla.
S2-opetuksessa kaunokirjallisuutta ei ole totuttu pitämään tärkeänä tai
keskeisenä oppimateriaalina, mutta tähän on toivottavasti tulossa muutos nyt,
kun oppiaineen nimikin on nykyään suomi toisena kielenä ja kirjallisuus.
Mielestäni myös maahanmuuttajilla on oikeus saada elämyksiä ja tähän
kirjallisuus tarjoaa oivan väylän. Lukiessa kielitaito kohentuu lähes
huomaamatta. Opettajien vain tulisi itse oivaltaa kaunokirjallisuuden arvo ja
rohkaistua käyttämään sitä opetuksessaan, sillä kirjallisuus on siitä mukava
oppimateriaali, että kaikille oppijoille löytyy varmasti omantasoista
lukemista. Kirjastoissa autetaan mielellään oikean materiaalin löytämisessä.
Metsossa pidetyssä vinkkaustapahtumassa keskityttiin
vain kaunokirjallisuuteen, mutta vinkkausta voisi järjestää muistakin
aineistotyypeistä, kuten tietokirjoista, äänikirjoista, musiikista tai
elokuvista. Erilaisia mahdollisuuksia on paljon ja ehkä jotakin toteutetaankin
joskus tulevaisuudessa.
Tapahtumaan osallistunut S2-opettaja Mervi Kastari koki saaneensa tapahtumasta hyviä vinkkejä kirjoista, jotka soveltuvat erilaisille ja
eri kielenoppimisen vaiheessa oleville aikuisille lukijoille.
Jarna Hara / S2-hallitus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti