Äidinkielen opettajien
talvipäivillä Tampereella (20.11.2018) puhui tutkija ja tietokirjailija Ville
Kivimäki aiheesta ”Väkivallan sanat: Sodat, kieli ja suomalaisuudet”.
Puheenvuoronsa lopuksi hän totesi, että rikas ja monipuolinen kieli toimii
vihapuhetta vastaan. Miten tuohon rikkaaseen ja monipuoliseen kielenkäyttöön
päästään? Ongelma on yhteinen sekä äidinkielisille että monikielisille kielen
oppijoille. Lukupiiri kirjallisuuden opetuksessa voi olla yksi mahdollisuus. Lukupiirissä
lukeminen virittää opiskelijan kuin huomaamatta kielen vivahteisiin.
Luokanopettaja Anna-Maria Ihalainen
on kehittänyt monissa kouluissa käytetyn mallin lukupiirityöskentelyyn. Samaa
mallia voi soveltaa myös suomi toisena kielenä -opiskelijoiden kirjallisuuden
opetuksessa. Lukupiirityöskentely on oiva keino napata vasta aloittelevat
kielenoppijat kirjan pariin.
Suomi toisena kielenä -opiskelijoiden
koulumenestyksen kompastuskiviä ovat sanaston riittämättömyys ja lauseiden
muodostamisen vaikeus. Kumpikin puurouttaa jopa ajattelua! Yhteistoiminnalliseen
oppimiseen perustuvassa lukupiirissä eri rooleissa työskentelevä oppilas joutuu
pohtimaan, kääntämään ja selittämään lukemiaan sanoja, sanontoja ja tekstejä ja
keskustelemaan niistä omassa ryhmässään. Merkitysten oppiminen ja sisäistäminen
tapahtuu kuin huomaamatta yhdessä oppien ja eläytyen.
Neljän oppilaan ryhmät valitsevat
lukupiirikirjoikseen kiinnostavaa, taitojaan vastaavaa luettavaa. Kirja luetaan
neljän viikon aikana, sivut jaetaan neljään osaan eikä kirjaa ”saa” lukea pidemmälle,
ettei tule kiusausta paljastaa esimerkiksi loppuratkaisua. Lukeminen ja
tehtävät tehdään kotona. Jokainen saa vuorotellen sanaston kerääjän ja
kääntäjän roolin, sanontojen kerääjän ja testin lukijan roolin sekä kuvittajan
ja puheenjohtajan roolin. Post it -laput ovat käteviä sanaston laputukseen. Tehtävät
puretaan kirjallisuuskeskustelussa oppitunnilla. Puheenjohtaja huolehtii, että
kaikki osallistuvat keskusteluun, jossa pyritään käyttämään kirjallisuuden
käsitteitä. Ryhmätyöskentelyn aikana on myös tärkeää lukea ääneen tekstipätkiä.
Sitä on tietysti syytä harrastaa luokassa enemmänkin!
Lukupiirissä voi toteuttaa monia
muitakin rooleja, kuten esimerkiksi haastattelija, päähenkilö, tiivistäjä,
dramaturgi, eläytyjä, ennustaja… Tai roolit voi jättää pois. Ryhmä voi vain
lukea sovitut sivut, keskustella niiden sisällöstä ja kirjoittaa. Valkoisen
paperin kammo häviää, kun on aina asiaa, josta kirjoittaa. Koulussa, ei kotona!
Eikä opettajakaan vie vihkoja kotiin vaan korjailee tunnin kuluessa yhden
oppilaan kanssa välimerkkejä, toisen kanssa puhekielisyyksiä jne.
Lukupiirityöskentely paljastaa
kielitaidon puutteellisuuden. Opettajan on huolehdittava, että ryhmässä on hyvä
ja luottamuksellinen ilmapiiri. Monilta eri luokilta tulevien s2-opiskelijoiden
on ensin tutustuttava ainakin jollakin tavalla toisiinsa ennen kuin
lukupiirityöskentely voidaan aloittaa. Ryhmän vuorovaikutus vahvistetaan
sopimuksella: lähtökohtana on yhteinen tavoite lukea kirja tai teksti.
Kirjallisuus kuuluu välttämättömänä osana oppiaineeseen!
Iloista lukijaa elämä rakastaa!
Monikielisen lukijan tilanne
rakentuu suomalaisen kulttuurin sekä oman kielen ja taustan vuorovaikutuksessa:
parhaiten häntä ymmärtää toinen samanlainen. S2-oppilaat reflektoivat yhdessä
elämäänsä suomalaisessa yhteiskunnassa ja monikielisessä maailmassa. Kirjojen
maailmaan oppilaansa saatteleva opettaja osoittaa oppilaalleen, että myös
omalla kielellä lukeminen on arvokasta. Jos joskus on mahdollista vaihtaa ensin
suomeksi luettu kirja oppilaan äidinkieliseksi, on riemastuttavaa huomata,
miten omalla äidinkielellä lukeminen voimaannuttaa oppilaan ja hänen koko
olemuksensa muuttuu.
Riittävän haasteellinen lukeminen
tarjoaa parhaimmillaan nuorelle kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, mikä
auttaa häntä kasvamaan kohti aikuisuutta. Opettaja on läsnä oppilaiden mukana
luotettavana aikuisena kysellen, kommentoiden ja auttaen oppilasta oivaltamaan
itse. Lukupiirikeskustelut antavat nuorelle kyvyn ajatella, pohtia ja ilmaista
omia ajatuksiaan sekä ymmärtää eri tavalla ajattelevia. Vihapuhe käy tarpeettomaksi.
Tarja Virtanen
Äidinkielen ja kirjallisuuden
lehtori, S2-opettaja
Juhannuskylän koulu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti