perjantai 29. maaliskuuta 2019

Lukuvinkki: sadutus kielenopetuksessa


Olen aikuisten S2-yhmissä sadutusmenetelmää harrastellut joskus, usein ns. ryhmäsadutuksena, jossa opettaja on kirjuri ja koko ryhmä vie tarinaa eteenpäin. Se on hyvin hauskaa ja kertomukset ovat monesti lennokkaita.  Opiskelijat haluavat lähes aina syntyneen tekstin itselleen mukaan tunnilta. Sadutusta voi toteuttaa monella tapaa. Esimerkiksi minulla on ollut tapana, että tarinaa voi halutessaan kertoa millä kielellä vain ja yhdessä sitten mietitään, miten asioita voisi ilmaista suomeksi.

Hyvin kiinnostavaa tutkimusta sadutuksesta kielenoppimisessa on myös meneillään. Noora Räihä tutkii sadutusta lasten saksan kielen oppimisen kontekstissa, mutta tutkimuksella on annettavaa kaikille kielenopettajille. Lasten opettajia varmasti kiinnostaa lapsinäkökulmaisuus ja meitä muitakin sosiokulttuurisuuden anti opetukselle sekä tietysti itse sadutus. 

Räihän väitöskirjaa odotellessa hänen tutkimuksestaan voi jo saada esimakua oheisen linkin takaa ja erityisesti lasten opettajille tässä on muutenkin kiinnostava blogi: 




Mervi Kastari / S2-hallitus

Ei kommentteja: