torstai 6. lokakuuta 2016

Yksilöllistä kielikoulutusta aidoissa työtilanteissa 


Suomen kielen tuntini vaihto-opiskelijoille on juuri päättynyt, ja on aika suunnata seuraavaan opetustilanteeseen. Tällä kertaa en olekaan menossa luokkaan, vaan kävelen tien yli Taysin Munuaiskeskukseen, jossa minua odottaa filippiiniläinen koulutettavani Joselinda. Desinfioin kädet ja siirryn dialyysiosastolle 3. Olemme aloittamassa työelämän kielikoulutuksen. 

Viime keväästä lähtien olen saanut olla mukana Urareitti-hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena on kehittää ammatillista kielikoulutusta. htökohtana työelämän kielikoulutuksessa ovat koulutettavan henkilökohtaiset tarpeet, ja koulutuksessa keskitytään niihin viestintätilanteisiin, jotka kuuluvat kunkin koulutettavan jokapäiväiseen työhön. Hankkeessa mukana olevat koulutettavat toimivat sairaanhoitajan tehtävissä eri puolella Tamperetta. Samanlaista koulutusta järjestetään myös Helsingissä ja Turussa.  

Luokassa opiskelun sijaan olemme aidoissa työtilanteissa, jolloin voimme keskittyä aina käsillä olevaan asiaan. Usein tilanteet liittyvät esimerkiksi kirjaamiseen, puhelinkeskusteluihin tai lääkärin kiertoon. Erään koulutettavan kanssa pohdimme suomalaisten suhtautumista kuolemaan ja siitä puhumiseen. Miten keskusteluun saa tilanteeseen sopivat sävyn, kun sanat tai lauserakenteetkin tuottavat haastetta? Myös potilasturvallisuuteen liittyvät asiat askarruttavat monia ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Halutaan olla varmoja siitä, että potilas ymmärtää, mitä ollaan tekemässä.  

Dialyysiosastolla hoidot ovat juuri alkaneet ja suurin kiire helpottaa hetkeksi. Laitteet piippaavat tasaisin väliajoin, ja kuljen Joselindan mukana kirjaten ylös huomioita keskusteluista potilaiden kanssa. Yritän olla mahdollisimman huomaamaton, jotta en häiritsisi hoitajien työtä. Kun tulee hiljainen hetki, katsomme yhdessä muistiinpanojani. Joselindalle on tärkeää saavuttaa mahdollisimman hyvä kielitaito, joten hän haluaa kuulla pienimmistäkin virheellisistä muodoista puheessaan.  

Työelämän kielikoulutus käynnissä. Kuva: Marja Oksanen
                                                  
Hoitotyöhön kuuluu runsaasti kirjaamista, ja sen moni maahanmuuttajataustainen hoitaja mainitseekin suurimmaksi haasteekseen. Raporteissa ei ole varaa väärinymmärryksille, joten on tärkeää, että teksti on ymmärrettävää. Pyrin ajoittamaan opetuskäyntini niin, että meille jää koulutettavan kanssa aikaa pohtia kirjaamiseen liittyviä asioita. Saatamme poimia tekstistä ongelmallisia muotoja ja tarkastella niitä tai ottaa tarkempaan käsittelyyn jonkin kielen ilmiön, kuten esimerkiksi lauseenvastikkeet.  

Koulutuksen päätteeksi sovimme aina seuraavan tapaamisen. Käyn yhden koulutettavan luona keskimäärin vain kerran kahdessa viikossa, joskus hieman useammin. Siksi on tärkeää, että tapaamisessa käsiteltyihin asioihin kiinnitetään tietoisesti huomiota myös jatkossa. Koulutuksen ideana on, että se järjestetään kokonaan työpaikalla, mutta on toki hyödyllistä kerrata asioita myös vapaa-ajallaVälillä annan koulutettaville tapaamisen jälkeen tehtäviä tai materiaalivinkkejä

Opettajalle tällainen työskentelytapa on paitsi vaihtelua tavanomaiseen työpäivään myös loistava mahdollisuus työelämään tutustumiseen. Hoitoala on minulle aivan vieras maailma, ja on ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan tilanteita lähietäisyydeltä. Koulutettavani ovat olleet eri osastoilta, ja dialyysiosaston lisäksi olen päässyt tutustumaan sekä vanhuspsykiatrian osastoon että vanhainkodin arkeen. Saa nähdä, mistä löydän itseni ensi keväänä, kun saamme hankkeeseen uusia koulutettavia. 

S2-hallitus / Ella

perjantai 26. elokuuta 2016

Aurinkoista elokuuta!

Uusi lukuvuosi on saatu jo hyvään vauhtiin, joten S2-hallituksenkin on aika palailla kesälaitumilta. Syksylle on jo suunnitteilla monenlaista toimintaa, pysy siis kuulolla!

Alkanutta lukuvuotta värittävät lukion opetussuunnitelmauudistus ja sähköistyvät ylioppilaskirjoitukset. Digitaaliset oppimisympäristöt, e-kirjat, verkkokurssit ja sähköiset kokeet ovat monelle jo arkipäivää. Digiloikka on hyvä juttu, mutta ylenpalttiseen sähköistämiseen on hyvä suhtautua epäillen. Kieltä opitaan vuorovaikutuksessa, käyttämällä kieltä, ja vuorovaikutukseen tarvitaan toinen ihminen, jota kone ei voi korvata.

Opetin kaksi vuotta lukioon valmistavan koulutuksen opiskelijoita. LUVAn S2-kursseille ei vielä tuolloin ollut valmista oppimateriaalia, mikä tarkoitti toki valtavaa määrää työtä, mutta toisaalta myös vapautta suunnitella kurssit ilman oppikirjan asettamia rajoituksia. Tartuin mahdollisuuteen ja vein opiskelijat ulos luokasta - autenttisiin tilanteisiin, erilaisiin ympäristöihin, ihmisten pariin puhumaan suomea. Museoihin, teatteriin, tv-studioille, elokuvan kuvauksiin, kaupungille, luontoon, mihin vaan. Yksi parhaista asioista opettajan työssä on oppimisen ilon näkeminen. Vielä hienompaa on nähdä, miten opiskelijat saavat onnistumisen elämyksiä opintoretkillä, aidoissa tilanteissa, aidossa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.

Antoisaa lukuvuotta!


S2-hallitus

"Kävin 2015-16 Hatanpään lukion LUVAssa. Lukuvuosi oli tosi kiva, sain tietää minkälaista on jos opiskelisi lukiossa, sain uusia kavereita ja kokemuksia, ja opin asioita mitä tulen tarvitsemaan tulevaisuudessakin.  Minulla oli S2-kursseja, yhteiskuntaoppia, matikkaa ja vaikka kuinka monta muutakin kurssia, ja kaikista kursseista pidin tosi paljon. Tykkäsin eniten liikuntakurssista, kun päästiin kiipeilemään, pelaamaan kuplajalkapalloa ja kaupunkisotaa.  LUVAssa oli ihanaa myös se että retkeiltiin tosi paljon, muun muassa mentiin esimerkiksi laivalla Viikinsaareen ja Helsinkiin museoon. Suosittelen LUVAa jokaiselle, joka ei ole varma minkälaista LUVAssa on, ja sanon sen että saat ainutlaatuisen kokemuksen, opit uusia asioita ja saat uusia kavereita." 
Sajd Skar

"Minun LUVA-vuosi oli jännittävä, kiva ja erilainen. Minä opiskelin paljon erilaisia kursseja. Esim. luvakursseja minulla oli maantiede, biologia, historia ja matikka. Biologiassa tehtiin kaikenlaisia kokeita mikroskoopilla. Biologian kurssin aikana käytiin samalla retkillä, jossa tutustuttiin suomen luontoon. Minulla oli myös lukiokursseja, esim. historiaa.  LUVAn aikana tehtiin paljon erilaisia retkiä, koska käytiin usein lukion ryhmien kanssa retkillä. Meidän ensimmäinen retki oli kai Olkiluodon ydinvoimala, jossa tutustuttiin perusasioihin ydinvoimalasta ja mitä siellä tehdään. Parasta luvassa oli luvan ryhmä ja opettajat!" 
- Nattapong Poolthong

"Minun LUVA-vuosi oli aivan huippu! Opettajat olivat tosi kivoja ja ystävällisiä sekä motivaatiota riitti. Minun peruskouluun verrattuna oli minulla koulussa tosi hyvä olla ja sen huomasi myös tuloksista. LUVAn aikana opiskelin suomen kieltä ja tutustuin suomalaiseen kulttuuriin ja koulujärjestelmään.  Suoritin LUVAn kurssit ja riittävästi valinnaisia lukiokursseja. Otin esimerkiksi musiikin kursseja, koska pidän henkilökohtaisesti musiikista, mutta otin myös tavallisia lukiokursseja, kuten esim. liikuntaa tai psykologiaa. Tein koko lukuvuoden ajan ahkerasti töitä ja tätä helpotti juurikin tämä, että halusin mennä joka päivä kouluun. Peruskoulussa en koskaan mennyt niin iloisena kouluun. Myös kunnioitan opettajia, koska he ovat olleet tosi avuliaita. 
Muistan, että ensimmäiset viikot koulussa olivat minulle tosi käsittämättömiä, koska en ymmärtänyt tarkkaan uutta koulujärjestelmää. Kaikki oli ihan uutta, mutta loppujen lopuksi voin sanoa, että pärjäsin hyvin. Parasta LUVA-vuodessa oli se, että sain uusia kavereita, jotka ovat luultavasti ja ennen kaikkea toivottavasti elinikäisiä ystäviä. Meillä oli myös mahtavia retkiä luvalaisten ja toisten lukiolaisten kanssa. Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat antaneet minulle mahdollisuuden saada sellaisia huippukokemuksia ja suosittelen LUVA-koulutusta kaikille mamuille, koska siitä on tosiaan hyötyä!" 
- Angela Väär

sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Puheen ymmärtämistä tutkimassa



Haastattelussa S2-opettaja, puheen ymmärtämisen tutkija  
Saara Laakso

Puheen ymmärtämisen opetuksen ongelma on, että me emme opeta sitä. Me vain testaamme sitä

Väitöskirjatutkija Saara Laakso kertoo haastattelussa puheen ymmärtämisen opetuksen kehityshaasteista ja mitä niille voitaisiin tehdä. 

Lue lisää aiheesta Tampereen S2-opettajien yhdistyksen Atavist-julkaisusta:

S2-hallitus / Mervi Kastari

Nettisovellukset opetuskäytössä -koulutus 17.5. Pispalan koululla


Nettisovellukset opetuskäytössä -koulutus pidettiin toukokuussa uudelleen, koska kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan huhtikuun tilaisuuteen. Toukokuun viimeisille viikoille osunut ajankohta innosti Pispalan koululle vielä 15 nettisovelluksiin tutustujaa. Osa tutustujista tuli koulutukseen jo toista kertaa.

Nettisovelluksiin tutustuttiin itse tekemällä ja kokeilemalla. Kouluttaja Noora Friman kannusti oppijoita muiden auttamiseen ja uuden oppimiseen. Kannustamisessa kouluttaja hyödynsi ClassDojo-sovellusta, jossa oppilaat voidaan jakaa ryhmiin. Pisteitä on mahdollista antaa ryhmille tai yksittäisille oppilaille itse määritellyin perustein. Ryhmien välinen pieni kilpailu voi parhaimmillaan kannustaa oppilaita yhteistoiminnallisuuteen. Myös aikuiset opiskelijat innostuivat kertomaan kouluttajalle, kun ryhmässä oli autettu toista oppilasta!

Osallistujat pohtivat Padletissa nettisovellusten opetuskäyttöä mm. laitteiden toimivuuden ja opettajan oman osaamisen näkökulmasta:

”Vaikeaa on pysyä ajassa kiinni, kun ohjelmat muuttuvat niin nopeasti.”
” Laitteiden toimivuus se mietityttää ja se että itse on aika tumpelo keksimään mikä on vikana.”

Toisaalta opettajat kokivat tietotekniikan ja nettisovellusten käytön tärkeäksi osaksi opetusta ja siksi kai osallistuivatkin ammattitaitoa ylläpitävään ja uusintavaan koulutukseen:

”Ihanaa: tekstilajien monipuolisuus! --> visuaalisuus.”
”Ihanaa on monipuolisuus ja uudenlaiset yhteisöllisen tekemisen mahdollisuudet.”

Kouluttaja Noora Friman esitteli opetuskäytössä hyödyllisiä sovelluksia, joista suurin osa on maksuttomia ja helppokäyttöisiä. Padletin ja ClassDojon lisäksi esittelyssä olivat mm. Atavist, Canva, Socrative, Prezit, AnswerGarden ja Storybird. Osallistujat innostuivat erityisesti Storybirdista ja ClassDojosta.

Koulutuksesta sai mukaan Nooran kokoaman sähköisen ja täydentyvän sovelluskokoelman. Opetus koettiin hyödylliseksi ja innostavaksi.

S2-hallitus / Terhi Haapala


torstai 26. toukokuuta 2016

Turvapaikanhakijat - opiskelijamme



Keskusteluillan antia 

S2-opettajien yhdistys järjesti 12.5. seminaarin, jossa käsiteltiin kolmen puhujan alustamana turvapaikanhakijoihin liittyviä teemoja. 

FT Ihsan Abdullatif al-Thamiri kertoi, mitä Irakissa tapahtuu ja millaisia ovat sen vaikutukset koulutukseen ja kulttuuriin. Irakissa harrastettiin vuosia johdonmukaista koulutuspolitiikkaa, joka tähtäsi korkeatasoiseen koulutukseen ja yleissivistykseen ja myös saavutti sen. Lähi-idän entinen johtava koulutusmaa on nyt kuitenkin yksi heikoimman koulutuksen maista maailmassa. 

FM Kirsti Wikman raportoi kokemuksistaan suomen opettajana hätämajoituskeskuksessa. Hän esitti muun muassa näkemyksiään siitä, mitä kielenopetuksen järjestämisessä tulisi ottaa huomioon, kun maahamme seuraavan kerran saapuu näin suuri määrä turvapaikanhakijoita. 

Tampereen solidaarisuusverkoston aktiivit Natalia Bielak ja Emma Laakso kertoivat verkoston määrätietoisesta vapaaehtoistoiminnasta turvapaikanhakijoiden parissa. 

Seminaarin sisällöistä voit lukea lisää täältä:

S2-hallitus / Mervi Kastari

tiistai 10. toukokuuta 2016

Yleisön pyynnöstä
 
Tampereen seudun suomi toisena kielenä opettajat -ry järjestää toisen
Nettisovellukset opetuskäytössä -koulutuksen

Suosittu koulutus järjestetään vielä toisen kerran, jotta kaikki halukkaat pääsevät mukaan.

Koulutuksessa tutustutaan erilaisiin opetuskäyttöön soveltuviin nettisovelluksiin tekemällä ja kokeilemalla. Saat koulutuksesta mukaasi myös sähköisen ja täydentyvän sovelluskokoelman. Kouluttajana toimii S2-opettaja ja yhdistyksemme hallituksen varapuheenjohtaja Noora Friman.
Koulutus sopii muillekin kuin S2-opettajille.
 
Koulutukseen mahtuu 20 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Toimi siis nopeasti!

Aika: Tiistaina 17.5. klo 17.30–19.30.
Paikka: Pispalan koulu, Pispalanharju 47

Hinta:
Yhdistyksen jäseniltä 5 €
Muilta 15 € (Sisältää koulutuksen ja halutessasi yhdistyksen jäsenmaksun vuodelle 2016)


Ilmoittautuminen ja kysymykset osoitteeseen tampereens2@gmail.com