Elokuvailta 6.4.2017
Tampereen seudun suomi toisena
kielenä -opettajat ry järjesti torstaina 6.4. elokuva- ja keskusteluillan
otsikolla vihapuhe, rasismi ja S2-opettajan työ.
Ilta kokosi yhteen mukavan joukon eri
oppilaitosten ja opetusasteiden S2- ja suomi vieraana kielenä -opettajia
vaihtamaan kokemuksia työssä ja vapaa-ajalla kohdatusta vihapuheesta. Laajemmin
keskusteltiin myös asenteista S2-opettajien ammattia kohtaan sekä keinoista,
joilla vihapuhetta voitaisiin oppitunneilla tunnistaa ja käsitellä.
Illan elokuvana nähtiin Elina
Hirvosen ohjaama dokumenttielokuva Kiehumispiste
(2017), joka kuvaa Euroopassa vuodesta 2015 jatkuneen pakolaiskriisin
vaikutuksia suomalaiseen asenneilmastoon. Uusia tulijoita vieroksuvien ja näitä
auttamaan ja sopeuttamaan pyrkivien tahojen toimintaa vuorotellen, ristikkäin
ja limittäin esittävä dokumentti tuntui iltaan osallistuneiden mielestä
pitkälti toisintavan sitä kuvaa, joka median kautta maahanmuuttokeskustelusta on
jo syntynyt: Niin kutsutut ääripäät, karkeaa ja tökeröä vihapuhetta
mielenosoituksissaan ja netissä suoltavat rasistit sekä konkreettisilla
teoillaan tulijoita, esimerkiksi kieltä opettamalla, auttamaan pyrkivät
vapaaehtoistyöntekijät, tuotiin näytille mielipiteineen - ja kaukanahan nuo
olivat toisistaan.
Elokuvan jälkeisessä keskustelussa ei
lähdetty suin päin ratkaisemaan pakolaiskriisiä, eikä kerralla muuttamaan
suomalaisten asenteita tai niiden mediarepresentaatioita. Aluksi puhuttiin siitä,
millaisia työtään koskevia asenteita eri alojen suomen opettajat kohtaavat
omassa arjessaan. Kävi ilmi, että samaiset leimakirveet, jolla ihmisiä tätä
nykyä luokitellaan maahanmuuton vastustajiksi tai puolustajiksi heilahtavat
S2-opettajien kohdalla herkästi keskusteluissa niin työpaikoilla kuin niiden
ulkopuolellakin: S2-opettajaa joko ihaillaan tai vihataan, ja ennen kaikkea
hänen kanssaan – opettipa hän turvapaikanhakijoita tai ei – halutaan
keskustella pakolaiskriisistä ja turvapaikkapolitiikasta. Keskustelussa nousi esiin,
että jossakin määrin ollaan jo väsyneitäkin määrittelemään itseä S2-opettajan
työn kautta. Lisäksi todettiiin, että maahanmuuttopolitiikan sijaan S2-opetajan
työn keskiössä voi ajatella olevan myös kielen ja kommunikaation; S2-työn humanitaarisen
arvon korostamisen tai sen tekijän sinisilmäisellä suvakkiudella elämöinnin
sijaan moni alalla työskentelevä olisi perin kiinnostunut suomen kieltä ja sen
ominaispiirteitä ja opettamista koskevasta keskustelusta. Tätä ei kuitenkaan
liiemmin kohtaa kahvipöydissä sen paremmin kuin mediassakaan.
Vihapuheen vähättelyä haluttiin joka
tapauksessa välttää kaikin tavoin. Jos S2-opettaja ei työpäivänsä jälkeen
haluakaan vain keskustella maahanmuuton eduista ja haitoista, ei myöskään
vaikenemalla kaiken ymmärtävää “tolkun ihmisyyttä” pidetty asioita ratkaisevana
suhtautumistapana. Pohdittiin, että koska vuonna 2017 ala-arvoinen vihapuhe on joka
tapauksessa kaikkien nähtävillä, tulee siitä puhua myös oppilaiden ja opiskelijoiden
kanssa. Keskusteluilta päätettiin work shop -pohdintoihin siitä, millä tavoin
loukkaavaksi koettu vihapuhe voitaisiin ottaa oppitunneilla puheeksi ja millä tavoin
sitä käsiteltäisiin.
Pohdinnoissa korostui vihapuheen synnyn
mekanismien tunnistaminen. Stereotypioiden kautta muodostettavat
yksinkertaistukset ihmisryhmistä ja kansallisuuksista ovat opettajille tuttuja
ajatusmalleja myös oppitunneilta: suomalaisia pidetään jurottavina
alkoholisteina siinä missä välimeren maista saapuvalta odotetaan
sosiaalisuutta. Samansukuisiin typistäviin yleistyksiin todettiiin myös verkon
rankemman vihapuheen perustuvan. Tämän vuoksi stereotypioiden kanssa
leikiteltäessä tulisi aina muistaa myös niiden kohteelleen synnyttämät
tuntemukset ja keskustella vaikkapa ensimmäiseksi tietystä maasta tai
kansallisuudesta tulevien yleistysten ja mielikuvien sijaan siitä, mitä
opiskelija itse haluaisi maastaan tiedettävän.
Work-shop -pohdinnoissa korostettiin
nettikasvatusta ja vihan synnyn mekanismien tunnistamista, jotta vihapuhetta
synnyttäviä käyttäytymistapoja voitaisiin todella muuttaa. Lisäksi kiinnitettiin
huomiota oppituntien avoimeen ilmapiiriin ja faktojen esilletuomiseen.
Avoimen, rönsyilevän ja
hyväntuulisen keskustelun jälkeen osallistuja kokivat illan hienoksi tavaksi
jakaa kokemuksia S2-opettajan työstä ja pureutua nimenomaan työn niihin
puoliin, joita julkisuus ja yleinen keskusteluilmapiiri eivät tunnista.
S2-hallitus / Teemu Jokilaakso
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti