Maahanmuuttajiamme olisi syytä
runsaammin ohjata pyrkimään kohti korkeakouluopintoja. Se tuli ilmi Helsingissä
pidetyssä virkistävässä koulutuspäivässä toukokuussa.
S2-opettajat tekevät runsaasti
ohjaustyötä, joten heitä oli mukana runsaasti kouluttautumassa, samoin
opinto-ohjaajia. Itse olen koulutustaustaltani näiden risteytys: S2-opettaja ja
opinto-ohjaaja enkä ollut koulutuksessa ainoa tällainen lajissani.
Etnisyys ja rasismi koulutuspoluilla ja niiden huomiointi ohjaustyössä
Opettaja-lehdessä
kerrottiin toukokuussa tutkimuksesta, jonka mukaan kotoutumiskoulutus voi luoda
eriarvoisuutta. Samankaltaisista eriarvoistumisen ja eriarvoistamisen teemoista
puhui koulutuksessa Anne-Mari Souto,
jonka mukaan myös Valma- ja Luva-koulutukset sisältävät segregoivia
ulottuvuuksia. Hän kannusti maahanmuuttajien ohjaustyössä holistisuuteen
oppimiskeskeisyyden sijaan, koska näyttäisi siltä, että esimerkiksi
harrastukset antavat sosiaalista ja kulttuurista pääomaa, joka kantaa eteenpäin
koulutuspoluillakin. Yhtä lailla tulisi hyödyntää vertaisryhmiä eräänlaisina
vertaisohjaajina. On vaikeaa olla se ensimmäinen maahanmuuttaja, joka menee
yliopistoon tai korkeakouluun. Jos joku on mennyt jo edellä, se helpottaa.
Nuoret myös valitsevat alojaan sen mukaan, missä on muita samankaltaisia tai
missä ainakin voidaan hyväksyä erilaisuutta – valinnoissa ei siis ole kyse
niinkään siitä, mistä henkilö on kiinnostunut, vaan siitä missä voisi
helpoimmin tulla Suomessa hyväksytyksi. Myös tulevan ammatin halutaan tukevan
etnistä identiteettiä, kertoi Souto.
Soudon luennolla nähtiin maahanmuuttajien
ja kantaväestön epätasa-arvosta kertovia tilastoja, mitä tulee korkeakoulutukseen
pääsyyn. Oli kuitenkin ilo havaita, että jos korkeakoulupaikka saavutettiin,
ulkomaalaistaustainen syntyperä ei vaikuttanut koulutuksen läpäisemisen
todennäköisyyteen. Ammattikorkeakouluissa ulkomaalaistaustaisia läpäisijöitä
oli jopa hieman enemmän kuin suomalaisia.
Siinä missä koulutusmuodot voivat
olla erilaistavia, on myös erilaistavia ohjauskäytäntöjä, Souto jatkoi. Ohjauskeskusteluihin
otetaan hänen mukaansa helposti mukaan vain asioita, jotka ohjaaja osaa ratkaista eikä niitä,
jotka olisivat ohjattavalle tärkeimpiä. Menneisyys saatetaan ohittaa kokonaan
erityisesti, jos se on rankka ja vaatisi siten huomiota. Kuitenkin
tutkimuksissa esimerkiksi uraohjaus, jossa otettiin avoimesti huomioon vaikkapa rasismi
eikä pidetty siihen etäisyyttä, koettiin hyödyllisempänä. Näin siitä
huolimatta, että rasismi on ongelma, jota ohjaaja ei voi sinänsä ratkaista.
Souto totesi myös, että ohjauksen orientaatiossa myös painottuu yksilökeskeisyys ja vaikeus puhua
yhteisökeskeisesti. Ohjaajat myös saattavat nähdä maahanmuuttajaohjattavat
kapeasti ja puhua vain kielitaidosta tai perheestä ongelmana, vaikka
maahanmuuttajat itse puhuivat laajasti monista asioista, esimerkiksi vahvuuksistaan.
Olen yhtä mieltä siitä, että
S2-opettajan ja opinto-ohjaajan olisi uskallettava kohdata ohjattava
kokonaisena ihmisenä ilman liiallista ongelmanratkaisuorientaatiota. Muuten
käy, kuten Souto kuvasi: kannattelemme ohjauksessa vain tulevaisuutta
menneisyyden ohittaen tai monet ohjattavan puolet ohittaen. Olen joskus saanut niin ohjaus- kuin opetustyöhön
ohjeita, joissa tähän ohittamiseen kehotetaan silloin, kun kyseessä ovat
vaikeat asiat, koska en voi opinto-ohjaajana tai S2-opettajana toimia
terapeuttina. Mitä tulee terapeuttina toimimiseen, ohjeet ovatkin ilman muuta
aivan oikeita! Mutta asialla on toinenkin puoli: voidakseni antaa ohjattavalle hänen näkökulmastaan
hyödyllistä ohjausta, minun tulee tuntea seikat, jotka vaikuttavat hänen
valintoihinsa, opintoihinsa ja esimerkiksi käsityksiinsä omista
mahdollisuuksistaan. Samoin minun on tunnettava nämä seikat voidakseni ohjata
henkilön tarvittaessa myös muun avun piiriin. Vaikeiden asioiden sivuuttaminen ohjaustyössä ei olisi myöskään kovin eettistä ohjausta. Souto myös muistutti, että empaattinen kuuntelu ja
kohtaaminen eivät edellytä psykologin pätevyyttä. Soudon luento olikin oman ohjaustyöni näkökulmasta hyvin vahvistava ja voimaannuttava.
SIMHE ja Maamot.fi – tukea ohjaustyöhön
Moni S2-opettaja tekee ikään kuin
kahta työtä: opettaa kieltä ja tekee myös monenlaista ohjaustyötä sen ohessa
tai osana. Korkeakoulutuksen piiriin ohjaamiseen voi saada tukea.
Olen ottanut joidenkin
opiskelijoiden kanssa yhteyttä SIMHE-palveluihin.
Niistä saa tietoa suomalaisesta korkeakoulutuksesta ja siihen hakeutumisesta.
Tarjolla on myös yksilö- ja ryhmäohjausta, jota voi saada myös videoyhteydellä.
Kannattaa hyödyntää!
Koulutuspäivässä SIMHE-palveluita
esitteli Marita Häkkinen. Kysyntää
palvelulle on ollut paljon. Vuosina 2016–2018 mukana olevat korkeakoulut –
kolme yliopistoa ja kolme ammattikorkeakoulua – saivat yhteensä n. 2500
yhteydenottoa. Enemmistö oli nuoria aikuisia, myös turvapaikanhakijoita.
Joillakin oli jo korkeakouluopintoja takanaan, jotkut vasta harkitsivat niitä.
Häkkinen korosti silloittamista tärkeänä ohjauksen tapana, kun halutaan lisätä
korkeakouluopintoihin pyrkivien maahanmuuttajien määrää.
Tulossa on myös SIMHEapp
puhelimiin. Sovellusta kävi esittelemässä Petri
Vesikivi. Sen tarkoitus on toimia ohjauksen apuna ja sitä voi käyttää myös
oman osaamisen kuvaukseen ja koontiin. Samoin voi tehdä profiilin, jonka
pohjalta voi etsiä sopivia korkeakoulutuspaikkoja.
Suosittelen lämpimästi
SIMHE-palveluja. Eri puolilla Suomea sijaitsevien ohjauspisteiden yhteystiedot
löytyvät linkin takaa sivun alareunasta:
Siinä missä SIMHE tarjoaa ohjausta sitä tarvitseville, maamot.fi taas on suunnattu meille ohjaajille. Koulutuksen työpaja-osuus
hyödynsi tätä verkkosivustoa. Työpajaa vetivät Liselott Sundbäck ja Minna-Maija Salomaa. Maamot.fi-sivusto on maahanmuuttajien ohjauksen parissa
työskenteleville, myös S2-opettajille, tarkoitettu tukisivusto, joka tarjoaa
tietoa ja työkaluja maahanmuuttajien opinto- ja uraohjaukseen. Sivuston
painopiste on nimenomaan korkeakoulutuksesta kiinnostuneiden ja korkeakoulussa
jo opiskelevien ohjaustyön tukemisessa ja oman ohjaustyön kehittämisessä. Pääsimme työpajassa kokeilemaan
sivuston käyttöä ohjaustyön tukena ja annoimme palautetta. Osallistujat olivat
yleisesti erittäin tyytyväisiä, ja kirjoitin itse palautteeseen, että olin
kaivannut tällaista sivustoa ohjaustyöni tueksi. Sivustoa kehitetään yhä, mutta
se on jo julkaistu. Kesällä laiturin nokassa tai viimeistään syksyllä
vilkaiskaapa: https://maamot.fi/
Ulkomaisen tutkinnon tunnustaminen
Päivän aikana perehdyttiin aluksi
ulkomaisten tutkintojen tunnustamisen käytäntöihin, mikä oli hyvää tietoa
kerrata taas. Suomessa on noin 80 säänneltyä ammattia, joihin edellytetään
tietyt muodollisuudet täyttävää ammattipätevyyttä ja joihin siksi tarvitaan
ulkomaisen tutkinnon tunnustus. Muun muassa opettaja ja opinto-ohjaaja ovat
tällaisia ammatteja. Luennoitsija Anne
Kolehmainen kehottikin ohjaustyötä tekeviä viemään ohjattaville tietoa,
että tunnustamisprosessi on yksilöllistä käsityötä, jossa otetaan huomioon
pienetkin seikat. Lisäksi monista kielistä vaaditaan akkreditoidut käännökset.
Siksi prosessi on pitkähkö, joten siihen on suositeltavaa lähteä ajoissa.
Vaikka prosessi on myös kallis (kalleimmillaan jopa lähes 600 euroa ja lisäksi
akkreditoitujen käännösten kulut), koskaan ei voi tietää, milloin
rinnastuspäätöstä yhtäkkiä tarvitseekin. Jos siis vain mahdollista, asia
kannattaa hoitaa kuntoon ajoissa, vaikka ei vielä näyttäisikään siltä, että
rinnastusta edellyttävää työtä voisi löytyä. Prosessia ei nimittäin voi nopeuttaa millään
perusteella. Joskus hakijalle myös esitetään lisävaatimuksia, kuten täydentäviä
opintoja, kelpoisuuskoetta tai sopeutumisaikaa. Tästäkin syystä prosessissa on
hyvä lähteä ajoissa liikkeelle. Kannattaa myös katsoa, että hakija lähettää
kaikki tarvittavat asiakirjat, koska prosessi voi alkaa vasta, kun kaikki
asiakirjat on saatu. Jos tulossa on kielteinen päätös, siitä ilmoitetaan
hakijalle, jolloin hänen kannattaa vetää hakemuksensa pois – tällöin hänen on
maksettavakseen jäävät vain toimistokulut akkreditoitujen käännösten
lisäksi.
Yksi tunnustuksia tekevistä
viranomaisista on OPH. Kolehmainen muistutti OPH:n ulkomaisten
koulutusjärjestelmien kaavioista ja muusta nimenomaan ohjaustyön tueksi
tarkoitetusta materiaalista:
Lisäksi hän vinkkasi, että OPH
aikoo järjestää myös syksyllä 2019 lisää aihepiirin koulutusta eri puolilla
Suomea.
Mervi Kastari / S2-hallitus
Lähteet:
Helsingin yliopiston koulutus- ja
kehittämispalvelut: Teemapäivä: tukea
maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin ohjaamiseen – koulutusta ja työvälineitä.
22.5.2019. [Luennoitsijat mainittu tekstissä edellä.]
Vanas, Antti: Kotoutumiskoulutus
voi luoda eriarvoisuutta. Opettaja 9.
10.5.2019.
Tampereen seudun
S2-opettajat ry. toivottaa hyvää kesää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti