tiistai 26. lokakuuta 2021

Ajatuksia selkoromaanista Komisario Palmun erehdys

Mika Waltari: Komisario Palmun erehdys. (1940) 2017. Selkomukautus Pertti Rajala. Avain-kustannus.

 


Kirja Komisario Palmun erehdys on jännittävä dekkari. Se sijoittuu 1930-luvulle 

ja siksi kaikki henkilöt ovat vähän vanhanaikaisia, mutta juuri se on tosi mielenkiintoista. 

Päähenkilö on Komisario Palmu ja hän on erityinen ihminen. Hän tutkii murhaa 

hänen työkaverinsa kanssa. Tarina on aina jännä, koska loppuun asti murhaaja on 

tuntematon ja loppu on odottamaton ja siksi iso yllätys. Minusta kirja oli tosi hyvä, 

tavallisesti en pidä dekkarista, mutta Mika Waltarin kirja kiehtoo minua. Kieli ei oli aina 

helppoa, mutta kun luen enemmän, se muuttuu paremmaksi ja helpommaksi. Ja siksi 

minä opin myös paljon uusia sanoja. Minä suosittelisin tätä kirjaa kaikille, jotka ovat 

kiinnostuneet suomen kielestä ja mukaansa tempaavasta tarinasta.

 

Marie-Luise Meyer Saksasta 




Tarina teki minut uteliaaksi, joten minä halusin aina jatkaa lukemista.  Kaikki valehtelivat 

koko ajan enkä ollut varma loppuun asti, kuka oli murhaaja.  Kirjailija jättää lukijoiden 

tehtäväksi kuvitella hahmojen persoonallisuutta.  Bruno Rygseck muistuttaa minua vähän 

hahmosta Jay Gatsby F. Scott Fitzgeraldin Kulta Hatussa.  Mitä pidempään luin, sitä 

enemmän minun kuvitelmani hahmoista muuttui.  Vanhaneidin kissan nimi lisää tarinan 

hauskuutta ja on harmi, että nimi lyhennettiin selkosuomeksi.  Vaikka muutama yksityiskohta 

ei ollut selkosuomen versiossa, minä voin seurata hyvin tapahtumia.  Minun mielestäni 

lauseiden rakenteet yksinkertaistettiin niin, että tämä versio oli helpompi ymmärtää kuin 

alkuperäinen versio.  Minä nautin Komisario Palmusta ja suosittelisin kirjaa 

suomen kielen opiskelijoille.

 

Renee Remy Yhdysvalloista

  


Tämä on minun ensimmäinen suomalainen kirja. Aluksi oli liian vaikea lukea tekstiä, 

koska en ymmärtänyt mitään. Sen jälkeen oli vähän helpompi lukea. Minusta kirja on 

mielenkiintoinen,  vähän vanhanaikainen sekä joskus hauska. Hahmot ovat samanlaisia 

kuin ihmiset tavallisessa elämässä. Juoni on mutkikas eikä lukija tiedä aina, mitä tapahtuu 

seuraavaksi. Suosittelen tätä kirjaa opiskelijoille, mutta vain jos hänellä on 

vahva kielikyky tai "kielipää".

 

Aleksandra Suzi Venäjältä 

 

 

Selkomukautus Komisario Palmun erehdys luettiin edistyneiden suomen kielen kurssilla. Osa opiskelijoista luki rinnalla myös selkomukauttamattoman alkuperäisteoksen. 

 

Kurssilla keskusteltiin, että selkomukautuksen monet painovirheet hieman haittasivat lukemista ja ymmärtämistäkin. Kielenoppijan ei ole aina helppo arvioida kirjan kielen oikeellisuutta vaan hän voi arvella, ettei vain itse osaa tai ymmärrä. Samasta syystä hän voi myös pyrkiä painamaan mieleensä vääriä muotoja. Selkokirjojen huolellinen kustannustoimittaminen olisikin hyvin tärkeää. Emme kuitenkaan tästä syystä jättäisi tätä vauhdikasta selkotarinaa välistä!

 

Suosittelemme myös Tuija Takalan kirja-arviota selkomukautetusta Komisario Palmun erehdyksestä:

https://tuijata.com/2017/09/08/lukutaitopaiva-komisario-palmu-selkokielella/

 

 (Postauksen toimitti Mervi Kastari / S2-hallitus)

 

Ei kommentteja: