keskiviikko 26. helmikuuta 2020

Ohjaustyössä S2-opetuksessa


S2-opettajat tekevät paljon myös ohjaustyötä, joka on usein ulospäin näkymätön osa työtämme. On melko tavallista sekä tunneilla että niiden jälkeen käydä opiskelijan kanssa ohjauskeskustelua ammatinvalinnasta, ajanhallinnasta, vahvuuksien sanoittamisesta CV:ssä, Opintopolku-palvelun käyttämisestä, tutkinnon rinnastamisesta tai syrjinnän ja ennakkoluulojen kohtaamisesta. Opiskelijoiden kanssa yhdessä tulee otettua säännöllisesti yhteyttä mm. SIMHE-palveluihin sekä tutkittua työpaikkasivustoja.

Hyvä käytännön esimerkki S2-opettajien ammatissaan kehittämästä ohjausosaamisesta on Tampereen seudun S2-opettajat ry:n työpajassa tuotettu animaatiovideo Työnhaku. Idea työpajassa toteutettavan videon aiheeksi tuli työpajan osallistujilta, jotka – kuvaavasti S2-opettajan ohjaustyön kannalta – kokivat tarvitsevansa tällaista ohjauksellista materiaalia työssään. Videoita voi toki käyttää myös kielenopetuksellisesti ja kulttuurin opettamiseen, mutta videot ovat myös työnhaun ja työharjoittelun ohjaustyötä. Ohjaustyössä voi olla pedagoginen ulottuvuus ja opetustyössä ohjauksellinen ulottuvuus. Monilla S2-opettajilla on ammatissa opittu kyky näihin molempiin ja niiden sekoitteluunkin. 


Monet S2-opettajat ohjaavat yhteishakuja, työharjoitteluja, poluttavat ja HOKSaavat.  Mikäli oppilaitoksessa ei ole opoa, S2-opettaja vastaa usein kokonaan ohjaustyöstä. Monikohan muiden kielten opettaja tekee samaa? Kyseessä on osa työn tuomaa maahanmuuttajatyön ammattitaitoamme ja laajaa asiantuntemustamme, jota on syytä tehdä näkyväksi ja pitää esillä. Muistakaa pyytää ohjausvastuista merkintä työtodistukseen. Siitä on iloa ainakin, jos joskus haluatte opiskella myös opinto-ohjaajaksi, mutta ohjaustyö on myös keskeinen osa S2-opettajan ammattitaitoa. 

Mervi Kastari / S2-hallitus

Ei kommentteja: